← پاسخ کوتاه :
بله
⇐ توضیح :
بحث مقایسه مجموع کلی آلایندگی خودروهای برقی نسبت به بنزینی بسیار داغ است و مراکز علمی مختلف در این زمینه مطالعات متعدد و گستردهای انجام دادهاند. طرفداران خودروهای بنزینی میگویند که با وجود عدم آلایندگی خودروهای برقی در حین استفاده، اما فرآیندهای فعلی ساخت باتری شامل استخراج لیتیوم از معادن و همچنین فرآیند بازیافت باتریها بعد از پایان عمر مفید، در مجموع مواد آلاینده بیشتری وارد محیطزیست مینمایند.
اما بررسی منابع انتشار این نوع مطالب جانبدارانه نشان میدهد که طرفداری از خودروهای بنزینی (و به طور کلی سوختهای فسیلی) توسط شرکتها، نهادها، سازمانها یا افرادی انجام میشود که به نحوی از فروش بنزین یا گازوییل نفع میبرند، مانند شرکتهای استخراج نفت، پالایشگاهها و حتی صاحبان جایگاههای سوخت. چون گسترش استفاده از خودروهای برقی (شامل خودروهای شخصی، تاکسی و اتوبوسهای برقی) به منافع مادی این افراد صدمه میزند، به همین خاطر با انتشار مطالبی خلاف واقع و بدون پایه علمی مبنی بر ضرر بیشتر خودروهای برقی برای محیطزیست نسبت به خودروهای بنزینی، سعی در نگهداشتن بازار فروش محصولات خود دارند.
گفتنی است که تلاش این افراد فقط محدود به برشمردن ضررهای زیستمحیطی نبوده و سعی در اشاعه نظرات بیمعنی و گاه مضحکی از قبیل موارد زیر دارند تا به هر طریق ممکن، ذهنیت عموم مردم را نسبت به خودروهای برقی منفی و آنها را از خرید این خودروها منصرف نمایند :
- رانندگی با خودروهای برقی لذتبخش نیست، چون صدای خودروهای بنزینی را ندارند!!!
- رانندگی با خودروهای برقی خطرناک است، چون این خودروها بیصدا هستند و عابرین پیاده نزدیکشدن آنها را احساس نمیکنند!!!
- با یک خودروی برقی نمیتوان با خیال راحت به مسافرت رفت، چون امکان شارژ در جاده و اتوبان وجود ندارد!!!
- تعمیر و نگهداری خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی پیچیده و پرهزینه است!!!
با این حال، جمعبندی مطالعات مراجع معتبر علمی نشان میدهد که مجموع کلی «رد کربن» (Carbon Footprint) و سایر آلایندهها در طول فرآیند تولید یک خودروی برقی و همچنین چرخه عمر مفید آن تا انتهای بازیافت، حدود %30 تا %50 کمتر از یک خودروی بنزینی است.
به بیان سادهتر، درنظر بگیرید که تمام مواد آلایندهای که تولید، استفاده و بازیافت یک خودروی برقی تولید میکند را جمع زدهاید و عمل مشابه را برای یک خودروی بنزینی نیز انجام دادهاید. پس از مقایسه، خواهید دید که آلایندههای ناشی از تولید، استفاده و بازیافت یک خودروی برقی در طول عمر مفید آن 30 تا 50 درصد کمتر از جمع آلایندههای یک خودروی بنزینی میباشد.
باید اضافه نمود که با گسترش استفاده از منابع پاک تولید برق (مانند انرژی خورشیدی، بادی و همچنین نیروگاههای آبی و زمینگرمایی)، میزان رد کربن ناشی از تولید انرژی الکتریکی لازم برای حرکت خودروهای برقی، دائماً در حال کاهش میباشد که درصد فوق را به نفع خودروهای برقی افزایش خواهد داد.
جهت مطالعه بیشتر، لطفاً به این مطلب از «آژانس بینالمللی انرژی» (IEA) مراجعه بفرمایید.