← پاسخ کوتاه :
شتاب بالا، نداشتن سر و صدا و لرزش و عدم وجود تکانهای ناشی از تعویض دنده
⇐ توضیح :
وقتی برای نخستین بار به عنوان راننده یا سرنشین سوار یک خودروی برقی میشوید، بلافاصله پس از آغاز حرکت از تفاوتهای زیر نسبت به خودروهای بنزینی متعجب خواهید شد :
شتاب بالا :
تقریباً تمام خودروهای برقی امروزی از موتور سنکرون سه فاز با آهنربای دایم (Synchronous Three-Phase Motor with permanent Magnet) برخوردارند. شکل منحنی گشتاور بر حسب سرعت این نوع موتور طوریست که بر خلاف موتور بنزینی که در دورهای بالای موتور به حداکثر گشتاور میرسد، حتی در لحظه شروع حرکت نیز از گشتاور بالایی برخوردار است. بنابراین، در شروع حرکت یک خودروی برقی حتی با فشار متوسط روی پدال گاز شتاب در حدیست که شما را در صندلی فرو خواهد برد!
عدم وجود سر و صدا و لرزش :
ماهیت پدیده احتراق در موتور خودروهای بنزینی همواره با سر و صدا و لرزش همراه است، طوری که در دورهای بالای موتور (مانند شروع حرکت یا شروع شتابگیری برای سبقت) این صدا و لرزش کاملاً محسوس بوده و حتی میتواند آزاردهنده باشد. اما موتور خودروهای برقی کاملاً بیصدا و لرزش هستند. تنها صدای احتمالی که هنگام حرکت یک خودروی برقی در داخل اتاق میشنوید، صدای ناشی از حرکت لاستیک چرخها روی آسفالت و صدای باد در سرعتهای بالاست که البته این دو منبع صدا در خودروهای بنزینی نیز وجود دارند. اما عایقبندی مناسب کابین سرنشینان سبب میشود که حتی این صداها را نیز به سختی بشنوید.
عدم وجود تکانهای ناشی از تعویض دنده گیربکس :
تمامی انواع گیربکس که در خودروهای بنزینی نصب میشوند (شامل دستی، اتوماتیک معمولی، اتوماتیک دوکلاچه و حتی اتوماتیک CVT که بدون چرخدنده است)، به دلیل تغییر گشتاور هنگام تعویض نسبت دندهها، حس ضربه یا تکان را به سرنشینان میدهند. هر چند این حس در گیربکسهای مدرن امروزی مانند CVT بسیار جزیی است، اما به هر حال در لحظاتی مانند شتاب مثبت بالا (مثل فشردن پدال گاز تا انتها برای سبقت) یا شتاب منفی بالا (مانند فشردن ناگهانی پدال ترمز تا انتها برای توقف کامل) حس میگردد.
اما گیربکس خودروهای برقی فقط یک دنده کاهشی دارد. بنابراین اصلاً تعویض دندهای وجود ندارد که سبب القای حس ضربه یا تکان به سرنشینان خودرو گردد.