← پاسخ کوتاه :
به دلیل تفاوت نوع مسیر پیموده شده و بارهای مصرفی داخل خودرو
⇐ توضیح :
فرض کنید بعد از شارژ کامل خودروی خود، 400 کیلومتر را در طول یک روز گرم با روشن بودن کولر و سیستم خنککننده صندلیها در یک مسیر سربالایی طی نمودهاید و در پایان مسیر، باتری خودرو نزدیک به دشارژ کامل است. حال اگر مسیر برگشت که سرازیری خواهد بود را طی شب و در هوای خنک بدون نیاز به روشن بودن کولر و سیستم خنککننده صندلیها طی کنید، در پایان مسیر میبینید که باتری خودرو شاید تا 100 کیلومتر نیز شارژ داشته باشد. دلیل این امر این است که به دلیل سرازیری مسیر (که منجر به برگشت انرژی و شارژ باتری از طریق سیستم بازیافت انرژی میگردد) و خاموش بودن بارهای مصرفکننده بزرگ، انرژی کمتری از باتری مصرف میشود.
به طور کلی باید درنظر داشته باشید که حداکثر پیمایش اعلام شده توسط شرکتهای سازنده خودروهای برقی تحت شرایط تست استانداردی بدست آمده که قطعاً با شرایط واقعی رانندگی تفاوت دارند. حتی شرایط روزمره نیز در هر روز با روز دیگر متفاوت است. بنابراین، طبیعی است که در هر باز شارژ به حداکثر پیمایش متفاوتی دست خواهید یافت.
مشابه این موضوع را در خودروهای بنزینی نیز شاهد هستید که در هر سوختگیری، مسافت پیموده شده با یک باک کامل با دفعه دیگر متفاوت است. همچنین، مصرف خودرو بر حسب لیتر بر 100 کیلومتر با مقدار اعلامی شرکت سازنده تفاوت دارد.
در همین رابطه، مطالعه این مطلب و همچنین این مطلب مفید میباشد.