چرا دو مقدار برای ظرفیت باتری خودروی برقی اعلام می‌شود؟

پاسخ کوتاه : چون ظرفیت باتری خودروی برقی دارای دو مقدار «خالص» و «ناخالص» می‌باشد.
توضیح : به کل انرژی که باتری یک خودرو می‌تواند بر حسب کیلووات-ساعت در خود ذخیره کند، ظرفیت «ناخالص» (Gross) می‌گویند. اما ظرفیت «خالص» (Net) باتری، مقدار انرژی پس از کسر مقداریست که نرم‌افزار مدیریت باتری (Battery Management System یا BMS) به صورت رزرو نگه می‌دارد. این مقدار بین %5 تا %10 ظرفیت ناخالص است. یعنی اگر ظرفیت کل باتری معادل ظرفیت ناخالص را %100 درنظر بگیریم، مقدار خالص %90 تا %95 آن خواهد بود. به عنوان مثال، ظرفیت خالص یک باتری 70 کیلووات-ساعتی بسته به نرم‌افزار BMS خودرو بین 63 تا 65 کیلووات-ساعت می‌باشد. در حقیقت وقتی صفحه نمایش جلوی راننده باتری را خالی نشان می‌دهد، هنوز بین %5 تا %10 از شارژ باتری باقیمانده است. لازم به ذکر است که به این مقدار رزرو، بافر (Buffer) باتری نیز گفته می‌شود. البته در منوی تنظیمات خودرو، راننده به صورت دستی می‌تواند استفاده از مقدار ذخیره رزرو باتری را برای مواقع اضطراری که هیچ شارژری در دسترس نیست، آزاد نماید.
تفاوت مفهوم خالص و ناخالص در مورد ظرفیت باتری خودروی برقی

شکل 1 – مقایسه ظرفیت خالص و ناخالص باتری خودروی برقی

نگهداری این مقدار رزرو دو فایده دارد :
  1. از تخلیه کامل باتری که عمر مفید آن را کاهش می‌دهد، جلوگیری می‌کند.
  2. راننده پیش از تخلیه کامل باتری در پی شارژ آن باشد.
جالب است که بدانید معمولاٌ به عنوان یک ترفند تجاری و بازاریابی، خودروسازان مقدار ناخالص ظرفیت باتری که عدد بزرگتری دارد را به عنوان ظرفیت آن اعلام می‌نمایند.

اهمیت مفهوم ظرفیت باتری خودروی برقی

هر چه انرژی بیشتری در باتری ذخیره گردد، خودرو با یک بار شارژ مسافت بیشتری را طی می‌کند که با توجه به کمبود زیرساخت‌های شارژ عمومی در کشور، اهمیت ظرفیت باتری یک خودروی الکتریکی بیش از پیش نمایان می‌گردد. زیرا این کمیت مشخص می‌نماید که خودرو چه مسافتی را بدون نیاز به شارژ مجدد می‌تواند طی نماید.

مطالعه بیشتر

باتری خودروهای برقی