پاسخ کوتاه :

موتور، گیربکس، سیستم ترمز، سیستم خنک‌کننده میزان آلایندگی زیست محیطی و صوتی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری، بازده و تنوع منابع تأمین انرژی


توضیح :

جدول زیر به صورت خلاصه جنبه‌های فرق خودروهای برقی و بنزینی را نشان می‌دهد :

خودروهای تمام برقی خودروهای بنزینی
موتور یک یا چند موتور برقی یک موتور بنزینی
گیربکس تک مرحله‌ای کاهنده با ساختاری بسیار ساده و وزن سبک و هزینه تعمیرات پایین چند مرحله‌ای با ساختاری بسیار پیچیده و وزن سنگین و هزینه تعمیرات بسیار بالا
وزن خودرو بیشتر از خودروی بنزینی هم‌رده

(به دلیل چگالی جرمی انرژی کمتر باتری‌های لیتیوم-یون با تکنولوژی فعلی نسبت به بنزین و در نتیجه سنگینی مجموعه باتری به نسبت باک بنزین. در مقابل، قطعات اصلی دیگر مثل موتور و گیربکس نسبت به نوع بنزینی سبک‌تر هستند.)

کمتر از خودروی برقی هم‌رده

(به دلیل چگالی جرمی انرژی بیشتر بنزین نسبت به باتری‌های لیتیوم-یون، باک خودروی بنزینی از مجموعه باتری خودروی برقی سبک‌تر است، اما قطعات اصلی مثل موتور و گیربکس بسیار سنگین‌تر از قطعات مشابه در خودروی برقی هستند.)

سیستم ترمز دارای قابلیت بازیافت انرژی جنبشی به الکتریکی و شارژ مجدد باتری حین ترمزگیری و حرکت در سرازیری در کنار سیستم قدیمی ترمز اصطکاکی لنت‌ها بدون بازیافت و فقط با اتلاف انرژی جنبشی به گرما از طریق اصطکاک لنت‌ها با دیسک چرخ‌ها
سیستم خنک‌کننده کوچک

(به دلیل تلفات گرمایی کم در مجموعه موتور، گیربکس و باتری)

بزرگ

(به دلیل تلفات گرمایی بسیار زیاد ناشی از احتراق در موتور و همچنین سیستم گیربکس پیچیده حاوی تعداد زیادی قطعات متحرک تحت تنش مکانیکی بالا و در تماس مداوم با یکدیگر)

آلودگی محیط زیست هیچ زیاد

(از طریق انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسیدکربن و همچنین گازهای سمی مانند مونوکسیدکربن)

شتاب صفر تا صد زیاد

(چون موتورهای الکتریکی حتی در دور پایین قابلیت دستیابی به ماکزیمم گشتاور خود را دارند.)

کم

(چون موتورهای بنزینی فقط در دور موتور بالا می‌توانند به ماکزیمم گشتاور خود دست یابند.)

هزینه‌های نگهداری کم

(به دلیل سادگی و تعداد قطعات کمتر مجموعه‌های اصلی مثل موتور و گیربکس)

زیاد

(تعداد و پیچیدگی قطعات مجموعه‌های اصلی مانند موتور و گیربکس بسیار زیاد است.)

تنوع منبع تأمین انرژی زیاد

(برق را علاوه بر سوخت‌های فسیلی، می‌توان از منابع غیرآلاینده و پاک مثل نیروگاه‌های خورشیدی، بادی، آبی و زمین گرمایی نیز تأمین نمود.)

هیچ

(بنزین فقط از نفت خام و  طی فرآیندهای آلاینده محیط زیست بدست می‌آید.)

تنوع انتقال انرژی زیاد

(برق همه جا یافت می‌شود و خودروهای الکتریکی را می‌توان در منزل، محل کار، حین پارک برای خرید و حتی حین توقف بین سفر در جاده توسط شارژرهای خانگی و پرتابل یا در ایستگاه‌های عمومی شارژ نمود.)

هیچ

(بنزین فقط در جایگاه‌های سوخت یافت می‌شود.)

هزینه تعمیر و نگهداری کم

(به دلیل سادگی و تعداد قطعات کم موتور و گیربکس)

زیاد

(به دلیل پیچیدگی و تعداد زیاد قطعات موتور و گیربکس)

بازیافت انرژی خوب

(موتور یک خودروی برقی هنگام گرفتن ترمز یا حرکت در سرازیری به ژنراتور تبدیل و باتری خودرو را شارژ می‌نماید.)

هیچ

(موتور یک خودروی بنزینی در هر حالتی فقط مصرف‌کننده انرژی است.)

بازده (یا راندمان) زیاد

(بیش از %90 از انرژی ذخیره شده در باتری، تبدیل به انرژی جنبشی برای حرکت خودرو می‌گردد.)

کم

(بازده بهترین موتورهای بنزینی فقط %35 است. بدین معنی که طی فرآیند احتراق بنزین، بیشتر انرژی شیمیایی ذخیره شده در بنزین به صورت گرما تلف و فقط مقدار کمی از آن به انرژی جنبشی تبدیل و سبب حرکت خودرو می‌گردد.)

سر و صدا کم زیاد

جدول فوق به خوبی نشان می‌دهد که فرق خودروهای برقی و بنزینی در تمامی جنبه‌های فنی و بهره‌برداری از خودرو می‌باشد.