← پاسخ کوتاه :
موتور، گیربکس، سیستم ترمز، سیستم خنککننده میزان آلایندگی زیست محیطی و صوتی، هزینههای تعمیر و نگهداری، بازده و تنوع منابع تأمین انرژی
⇐ توضیح :
جدول زیر به صورت خلاصه جنبههای فرق خودروهای برقی و بنزینی را نشان میدهد :
| خودروهای تمام برقی | خودروهای بنزینی | |
| موتور | یک یا چند موتور برقی | یک موتور بنزینی |
| گیربکس | تک مرحلهای کاهنده با ساختاری بسیار ساده و وزن سبک و هزینه تعمیرات پایین | چند مرحلهای با ساختاری بسیار پیچیده و وزن سنگین و هزینه تعمیرات بسیار بالا |
| وزن خودرو | بیشتر از خودروی بنزینی همرده
(به دلیل چگالی جرمی انرژی کمتر باتریهای لیتیوم-یون با تکنولوژی فعلی نسبت به بنزین و در نتیجه سنگینی مجموعه باتری به نسبت باک بنزین. در مقابل، قطعات اصلی دیگر مثل موتور و گیربکس نسبت به نوع بنزینی سبکتر هستند.) |
کمتر از خودروی برقی همرده
(به دلیل چگالی جرمی انرژی بیشتر بنزین نسبت به باتریهای لیتیوم-یون، باک خودروی بنزینی از مجموعه باتری خودروی برقی سبکتر است، اما قطعات اصلی مثل موتور و گیربکس بسیار سنگینتر از قطعات مشابه در خودروی برقی هستند.) |
| سیستم ترمز | دارای قابلیت بازیافت انرژی جنبشی به الکتریکی و شارژ مجدد باتری حین ترمزگیری و حرکت در سرازیری در کنار سیستم قدیمی ترمز اصطکاکی لنتها | بدون بازیافت و فقط با اتلاف انرژی جنبشی به گرما از طریق اصطکاک لنتها با دیسک چرخها |
| سیستم خنککننده | کوچک
(به دلیل تلفات گرمایی کم در مجموعه موتور، گیربکس و باتری) |
بزرگ
(به دلیل تلفات گرمایی بسیار زیاد ناشی از احتراق در موتور و همچنین سیستم گیربکس پیچیده حاوی تعداد زیادی قطعات متحرک تحت تنش مکانیکی بالا و در تماس مداوم با یکدیگر) |
| آلودگی محیط زیست | هیچ | زیاد
(از طریق انتشار گازهای گلخانهای مانند دیاکسیدکربن و همچنین گازهای سمی مانند مونوکسیدکربن) |
| شتاب صفر تا صد | زیاد
(چون موتورهای الکتریکی حتی در دور پایین قابلیت دستیابی به ماکزیمم گشتاور خود را دارند.) |
کم
(چون موتورهای بنزینی فقط در دور موتور بالا میتوانند به ماکزیمم گشتاور خود دست یابند.) |
| هزینههای نگهداری | کم
(به دلیل سادگی و تعداد قطعات کمتر مجموعههای اصلی مثل موتور و گیربکس) |
زیاد
(تعداد و پیچیدگی قطعات مجموعههای اصلی مانند موتور و گیربکس بسیار زیاد است.) |
| تنوع منبع تأمین انرژی | زیاد
(برق را علاوه بر سوختهای فسیلی، میتوان از منابع غیرآلاینده و پاک مثل نیروگاههای خورشیدی، بادی، آبی و زمین گرمایی نیز تأمین نمود.) |
هیچ
(بنزین فقط از نفت خام و طی فرآیندهای آلاینده محیط زیست بدست میآید.) |
| تنوع انتقال انرژی | زیاد
(برق همه جا یافت میشود و خودروهای الکتریکی را میتوان در منزل، محل کار، حین پارک برای خرید و حتی حین توقف بین سفر در جاده توسط شارژرهای خانگی و پرتابل یا در ایستگاههای عمومی شارژ نمود.) |
هیچ
(بنزین فقط در جایگاههای سوخت یافت میشود.) |
| هزینه تعمیر و نگهداری | کم
(به دلیل سادگی و تعداد قطعات کم موتور و گیربکس) |
زیاد
(به دلیل پیچیدگی و تعداد زیاد قطعات موتور و گیربکس) |
| بازیافت انرژی | خوب
(موتور یک خودروی برقی هنگام گرفتن ترمز یا حرکت در سرازیری به ژنراتور تبدیل و باتری خودرو را شارژ مینماید.) |
هیچ
(موتور یک خودروی بنزینی در هر حالتی فقط مصرفکننده انرژی است.) |
| بازده (یا راندمان) | زیاد
(بیش از %90 از انرژی ذخیره شده در باتری، تبدیل به انرژی جنبشی برای حرکت خودرو میگردد.) |
کم
(بازده بهترین موتورهای بنزینی فقط %35 است. بدین معنی که طی فرآیند احتراق بنزین، بیشتر انرژی شیمیایی ذخیره شده در بنزین به صورت گرما تلف و فقط مقدار کمی از آن به انرژی جنبشی تبدیل و سبب حرکت خودرو میگردد.) |
| سر و صدا | کم | زیاد |
جدول فوق به خوبی نشان میدهد که فرق خودروهای برقی و بنزینی در تمامی جنبههای فنی و بهرهبرداری از خودرو میباشد.