پاسخ کوتاه :

تابلوی برق پارکینگ شما دچار اضافه بار شده و باید شارژر هوشمند نوع DLB را نصب نمایید و یا جریان شارژ را به صورت دستی کم کنید.


توضیح :

حداکثر جریانی که شارژرهای رایج خودروهای برقی از تابلوی برق ساختمان می‌کشند به شرح زیر است :

تک فاز سه فاز
3/7 کیلووات 16 آمپر
7/4 کیلووات 32 آمپر
11 کیلووات 16 آمپر
22 کیلووات 32 آمپر

اگر با شروع کار شارژر بلافاصله فیوز تابلوی برق می‌پرد، تابلوی برق ساختمان شما دچار اضافه بار شده است. یعنی بارهای مصرفی فعلی، ظرفیت جریانی کلید فیوز نصب شده در تابلو را پر کرده‌اند و دیگر نمی‌توان مصرف‌کننده جدیدی را از آن تغذیه نمود.

راه حل اول :

شارژر هوشمند مدل BS20-DLB دارای قابلیت «تنظیم پویای بار» (Dynamic Load Balancing) است. به این معنی که بخش اندازه‌گیری جریان این شارژر که در تابلوی برق ساختمان نصب می‌گردد، دائماً در حال اندازه‌گیری جریان برق تابلو و ارسال آن به شارژر هوشمند خودروی برقی مدل BS20-DLB است و شارژر نسبت به ظرفیت باقیمانده تابلوی برق، تصمیم به افزایش یا کاهش جریان شارژ گرفته و فرمان مربوطه را به اینورتر شارژکننده باتری نصب شده در داخل خودرو می‌دهد.

بیایید با یک مثال عددی موضوع را روشن‌تر کنیم :

فرض کنید ظرفیت جریانی کلید فیوز حفاظتی نصب شده روی خط مصارف عمومی پارکینگ ساختمان شما 160 آمپر است و در طول زمان اوج مصرف بار، 150 آمپر آن توسط مصرف‌کنندگان برق عمومی (مانند سیستم تهویه، روشنایی، آسانسور، پله‌برقی و …) اشغال می‌شود. همچنین فرض کنید یک شارژر هوشمند مدل BS20-DLB سه فاز 22 کیلوات را برای شارژ خودروی برقی در فضای اختصاصی خود در پارکینگ عمومی ساختمان نصب نموده‌اید. این شارژر از واحد اندازه‌گیری خود در‌ جریان بار زیاد تابلو قرار گرفته و جریان شارژ را از مقدار حداکثر آن یعنی 32 آمپر به 10 آمپر کاهش می‌دهد که همان باقیمانده ظرفیت جریانی تابلوست. حال فرض کنید در مدت شب تا صبح معادل زمان کم باری ساختمان، جمع مصارف عمومی در هر فاز به 20 آمپر کاهش می‌یابد. پس شارژر از ظرفیت جریانی اضافه ایجاد شده (یعنی 140 آمپر در هر فاز) استفاده نموده و جریان شارژ را به حداکثر مقدار ممکن یعنی 32 آمپر در هر فاز افزایش می‌دهد.

به این ترتیب شارژر خودروی برقی هوشمند BS20-DLB با پایش همیشگی جریان، هم از اضافه‌بار تابلوی برقی عمومی ساختمان جلوگیری می‌کند و هم تضمین می‌نماید که باتری خودروی الکتریکی شما با حداکثر سرعت ممکن و بدون ایجاد اختلال در سیستم برق ساختمان شارژ گردد.

راه حل دوم :

قبل از شروع شارژ، جریان شارژ خودروی خود را به صورت دستی کم کنید. اما این راه حل دو اشکال عمده دارد :

1) با کاهش جریان شارژ، سرعت شارژ باتری خودروی شما نیز کاهش می‌یابد. به عنوان مثال شما هزینه خرید یک شارژر 32 آمپر را پرداخته‌اید، اما مجبورید با سرعت یک شارژر 16 آمپر یا حتی 8 آمپر خودروی خود را شارژ کنید!

2) احتمال دارد که حتی پس از کاهش دستی جریان شارژ و هنگام عدم حضور شما، باز هم بار تابلو بالا رفته و فیوز بپرد. یعنی این روش نیاز به نظارت دایمی شما بر جریان شارژ دارد!