← پاسخ کوتاه :
عدم استفاده از شارژرهای سریع، عدم استفاده از باتری تا تخلیه کامل %0، عدم شارژ کامل تا %100، عدم پارک خودرو زیر آفتاب مستقیم
⇐ توضیح :
باتری یک خودروی برقی مجموعه پیچیدهای از اجزای مختلف شامل تعداد زیادی سلول لیتیوم-یون با ترکیب ماتریسی سری-موازی، سیستم کنترل، سیستم خنککننده، سیستم گرمکننده و محفظه دربردارنده این اجزاست. عمر مفید باتری یک خودروی برقی با رعایت نکات احتیاطی زیر به حداکثر مقدار ممکن یعنی بین 1000 تا 2000 سیکل شارژ (بسته به ترکیبات شیمیایی آند، کاتد و الکترولیت و همچنین شرایط استفاده از خودرو) خواهد رسید :
- تا حد امکان از شارژرهای سریع DC موجود در ایستگاههای شارژ عمومی به دلایل ذکر شده در این مطلب استفاده نکنید. البته اگر در حال مسافرت هستید یا راننده تاکسی میباشید یا به هر دلیل دیگر فرصت کافی برای شارژ خودروی برقی خود با جریان کم و به مدت طولانی ندارید، چارهای جز استفاده از شارژرهای سریع DC ایستگاهی نخواهید داشت. اما درنظر داشته باشید که هر بار استفاده از شارژهای سریع به دلیل تزریق جریان بالا در مدت زمان بسیار کم به مجموعه باتری، مقداری از عمر مفید باتری خودروی برقی شما میکاهد. در مقابل، شارژ باتری با جریان کم و در مدت زمان طولانی (مانند شارژ ار شب تا صبح توسط شارژرهای خانگی) هیچ آسیبی به باتری وارد نمینماید.
- پیش از رسیدن باتری خودروی الکتریکی خود به حد تخلیه کامل %0 آن را شارژ نمایید. همچنین پیش از رسیدن باتری به شارژ کامل %100، شارژ باتری را متوقف نمایید. مطالعات مختلف نشان میدهند که نگهداری شارژ باتری خودروی برقی در بازه %20 تا %80 از کاهش عمر مفید باتری پیشگیری میکند.
- دمای بالا به ساختار شیمیایی باتری لیتیوم-یون آسیب میرساند. بنابراین تا حد امکان از پارکنمودن خودروی برقی خود زیر آفتاب مستقیم خودداری نمایید.
جهت مطالعه بیشتر در مورد ساختار باتری خودروهای الکتریکی و عمر مفید آنها، لطفاً این مطلب را مطالعه بفرمایید.